Listen gror efterhånden som jeg får brugt nogle forskellige termer i mine indlæg eller jeg støder på noget interessant, jeg synes skal tilføjes.
Destinationslader, AC-lader
En AC-lader lader med vekselstrøm. Men det kan din bil ikke lagre direkte på batteriet. Derfor kører det gennem en “on-board charger” (OBC), der kan konvertere til jævnstrøm.
En destinationslader vil oftest tilbyde op til 11 kW, hvilket for de fleste biler giver en fuld opladning på 4 timer og op (selvfølgelig afhængig af batteristørrelsen).
Derfor egner de sig godt til netop at sidde ved en “destination”, hvor du opholder dig længere tid.
Skal du en tur i operaen bliver du næppe populær, hvis du blokerer en lynlader imens…
Gæt-o-meter
Gæt-o-meter er et sarkastisk navn for “aktionsradius” – eller resterende antal km tilbage på batteriet. Der er mange faktorer involveret i batteriforbrug – og nogle fabrikanter er bare dårlige til at udregne aktionsradiusen.
Lynlader, hurtiglader, DC-lader, UFC
En DC-lader er en lader, der bruger jævnstrøm. Som oftest vil det foregå via et CCS-stik, som er det store stik med “udvidelsen” for neden.
En lynlader tilbyder 100 kW og derover. De bliver også kaldt for UFC – Ultra Fast Charger.
En hurtiglader tilbyder typisk 50-99 kW.
Du kan af og til støde på DC-ladere med CCS-stik, der tilbyder omkring 24 kW. At kalde dem hurtige må vist være noget af en tilsnigelse…
SoC – State of Charge
SoC er den procentvise mængde af energi, der er tilbage på batteriet lige nu. Altså, hvor meget strøm “du har i tanken”.