
Peugeot e-2008 GT, 3.369 km, 5,3 km/kWh
Under vores tur fra Greve – Djurs Sommerland – Legoland – Holland – Disneyland Paris har jeg ført en dagbog over opladning og øvrige overvejelser om elbilen undervejs.
Inden afgang hjemmefra, har jeg købt et Enel-X Juicepass-abonnement med 145 kWh til €45/måned. Det giver ca 2,32 kr/kWh og virker på tværs af adskillige netværk. Jeg bestilte også deres RFID-kort, da der kan være udfordringer med mobildata undervejs – og så er det træls at stå med en app, der ikke fungerer.
Havde jeg timet køb af abonnementet bedre, havde det passet med et periodeskifte til hjemturen og nye 145 kWh… Jeg håber de er til at snakke med om at ændre perioden…
Jeg har i øvrigt en god håndfuld brikker. “Better safe than sorry”… Det er vores første kør-selv-ferie alene – og så tilmed i elbil (jeg har dog været afsted som dreng med mine forældre i benzinbil).
Jeg vil nok sige, at jeg flere gange om dagen undervejs har talt om opladning til mine børn (10 og 13 år), så de har været forberedt. Men måske har det været lidt for meget af det gode…
Hjemturen
I Abetterrouteplanner havde jeg planlagt en lang hjemtur på ca. 1200 km med start 8:30 og hjemkomst lidt over midnat.
Vi endte med afgang 9:20 og ankom kl 3:00. Den ene time senere hjemkomst skyldtes så senere afgang – de næste to timer skyldtes forlængede pauser, ventetid og lidt bøvl. Jeg var også blevet lidt uvenner med ABRP undervejs. Den blev ved at finde lademuligheder, hvor vi skulle køre af motorvejen i stedet for at prioritere rastepladser.
Vi fik bl.a. ikke et eneste forslag med Ionity på vej hjem.
Konklusion
Næste gang det går sydpå, overvejer jeg selv at planlægge ladestoppene ved hjælp af i hvert fald Ionity, Tesla, Ewe og Fastned. Sidstnævnte har vi ikke haft ladet på, men stationerne i Holland så store, fine og gennemførte ud.
Skiltning af ladestationer på rastepladserne har ikke været særlig god – og herhjemme i Danmark har vi ifølge min mening det bedste symbol med den takkede ledning.
Belgien og Tyskland har en “dobelt” tankstander, hvor den bagerste er blå. Nogle med den detalje at benzinslangen er skiftet ud med en stikkontakt. Hvorvidt alle rastepladser med de blå symboler er elladere skal jeg ikke kunne sige. Men forskellen til det lille stik er i hvert fald ikke store nok på farten.
I Frankrig virkede det som om, der var meget mangelfuld skiltning af lademuligheder på rastepladserne – i hvert fald på den betalte del af A1 nord for Paris.
Detaljer
→ Dag 1 – Greve til Ry
→ Dag 2 – Ry til Djurs Sommerland
→ Dag 3 – Himmelbjerget
→ Dag 4 – Legoland
→ Dag 5 – Ry til Eibergen (Holland)
→ Dag 9 – Eibergen til Marne-la-Valée
→ Dag 10-12 – Disneyland Paris
→ Dag 13 – Paris
→ Dag 14 – Paris-Hjem
2 kommentarer til “Kør-selv-ferie med elbil”
Hvis i kører derned igen, må i ikke lade være med at besøge Parc Asterix. Meget sjovere end Disney og mere afslappende. Den ligger nord for Paris ved A1.
Hej Johnny,
Tak for tippet! Jeg anede ikke den eksisterede før vi kørte forbi den. På vej hjem var der i øvrigt voldsomt lang kø på motorvejen til netop den afkørsel. Om det udelukkende har været parken, der trak alle de biler, tør jeg ikke at sige 🙂
Vi er nok en lille smule Disney-nørder, så det har ikke føltes specielt stressende. 3 dage i parken var ikke nok…
I øvrigt er A1 fra Paris til Valenciennes (ca 200 km) helt umulig med ladning. Der er en TotalEnergies station, hvor 3/4 lynladere var ude af drift. Hvis man, ligesom jeg, er lidt udfordret på rækkevidde, kan jeg anbefale 90 km/t og evt. ECO, så man kan nå til den åbne Tesla SuperCharger netop i Valenciennes.
/Jimmy