Stop 1 – Aire de Ressons
TotalEnergies. 4 ladere, 43/50/175 kW, men 3 af 175 laderne var ude af drift. Den ene der virkede var optaget, så måtte lade med 50 kW.
Svær at få startet. Ikke intuitivt interface.
Stop 2 – Valenciennes Supercharger
Selvom jeg syntes ar have registreret det meste på forhånd, måtte jeg lige få sat lidt ekstra betaling og fakturering op i Tesla-appen. Men ellers går det fint og nemt.
Industrikvarter og beliggende på et hotels p-plads. Så vi måtte derind for at spørge til et toilet. Jeg kunne savne et sted at købe nogle snacks/sandwich til næste ben af turen.
Stop 3 – Namur Supercharger
Stort Ibis-hotel og “Business Village”. Restaurant/brasserie.
Kablerne er korte på Tesla-stationerne. Peugeot’en har heldigvis stikket i den rigtige side, men ikke helt bagud nok, så her måtte vi bakke op på en bom.
Stop 4 – R….-Ost? / Jülich
Husk tissepenge… 50 cent pr person.
Lille bitte cafeteria. Vi fik en ok schnitzel. Én dobbeltlader som Clevers lynladere.
Stop 5 – Kamen v/Dortmund
Et Megacenter med bl.a Ikea, tankstation, flere forskellige ladeudbydere.
Vi ladede på Citywatt, som har Alpitronic-dobbeltladere (som Clevers lynladere). En af dem var slukket, men flere ledige.
McDonalds tæt på til en toilettur.
Stop 6 – Vechta Autohof/Rasthof
Her har Shell Recharge to standere. Begge var optagede med én i kø. Efter vi havde ventet i 13 minutter, kørte de igen med en kommentar om, at den var meget langsom.
Det var også sandt – den kunne præstere 25 kWh og kunne i øvrigt kun startes med Shell Recharge-app’en – ikke med nogen brikker.
Tyskeren der holdt ved den anden kunne også fortælle, at der var stor forskel på de to standere, så da han var kørt, kunne jeg skifte over og fortsætte med ca. 70 kW.
Vi skulle bare lige lade op til 49% for at kunne komme videre. Til gengæld drillede Shell Recharge-app’en, så jeg kunne ikke stoppe opladningen. Peugeot’en har ikke specielt god software i bilen til styring af opladningen, så jeg var ikke helt klar over, hvordan jeg skulle stoppe opladningen fra bilen.
Det lykkedes dog endelig at finde ud af, at man blot skulle holde knappen til udskudt opladning inde i et par sekunder.
Vi fik noget mere strøm på end nødvendigt (og brugte al for meget tid), så jeg lod ABRP beregne en ny rute med nye ladestop.
Stop 7 – Gyhum
Endnu en Alpitronic lynlader – de virker altså bare og er nemme at komme igang med. Der var kun én dobbeltlader, så vi fik lige lidt ventetid – meget kort dog. Jeg nåede ikke engang at finde en alternativ lader i nærheden.
Igen en McDonalds. Det giver gode toiletforhold, men noget ensformig snacking-muligheder på en lang tur.
Stop 8 – Reinfeld
Vi skulle egentlig have haft et stop i Lübeck ifølge ABRP, men da vi så kørte forbi Reinfeld og så det store Famila-skilt blev jeg lidt nærig og ville lade på Clevers stander. Det er bare kun en 50 kW, så det gik ret langsomt. Der er også forholdsvis øde sent om aftenen.
På vej derind så vi en Tesla Supercharger-lokation og overvejede da at lade dér istedet. Den placering er bare ikke åben for andre end Tesla, så vi måtte nøjes. Grundet hastigheden var det dog en fejl – så vi fyldte kun nok på til at nå en EWE-lader i Heiligenhafen.
Stop 9 – Heiligenhafen
En Alpitronic-lader fra EWE står her kort før broen til Fehmarn og landevejen starter. Klokken var blevet 23:43 med ca. 12 minutters kørsel til færgehavnen i Puttgarden. Scandlines’ bookingsystem var nede, så vi kunne ikke købe billet til en færge på forhånd – og jeg syntes jeg kunne huske noget med en afgang 0:15. Mente også at der var 1-timesdrift om natten.
Hurtig- og lynladning på Lolland er nærmest ikke-eksisterende ifølge PlugShare og Chargefinder. Så det var vigtigt at vi havde noget strøm efter færgen.
Jeg trak kablet ud 23:50 og så gik det mod færgen – lidt stressende tur bag en langsom lastbil.
Kl. 0:08 købte vi billet i billethuset. Skiltet sagde “næste afgang 0:45”, men der var biler igang med at køre ombord (til 0:15). Vi endte med at køre direkte ombord og få smækket klappen efter os, så her var vi i det mindste heldige.
Stop 10 – Nørre Alslev
Det gik med 90 km/t og eco-mode til Nørre Alslev, hvor jeg havde regnet lidt på hvad der skulle til for at komme hjem.
Vi holdt midt i det mørke ingenting, dog ved siden af en lukket Burger King. Men ladningen gik godt.
Stop 11 – Clever UFC Køge
Min nærighed og ivrighed for at komme hjem, kostede os desværre 5 minutter på en fuldstændig tom lynladestation i Køge. Vi havde lige akkurat nok til at komme hjem ifølge gæt-o-meteret – og jeg lod mig stresse. Vi har ingen lader hjemme – og dagen derpå ville der være brug for at få fyldt køleskabet.
Vi kunne nok have klaret det og ladet ved indkøbene dagen efter.